Legojen ohjaaminen Scratchilla

Bittikerhossa pääasiallinen ohjelmointityökalu on Scratch, jolla käydään ohjelmoinnin perusteet läpi. Tarjolla on iso kasa muitakin ohjelmointityökaluja, mutta helpompaa on kun yksi opetellaan kunnolla.

Siksi onkin aivan mahtavaa että Scratchilla voi käskyttää myös Lego Boostin, WeDo 2.0:n ja Mindstorms EV3:n moottoreita ja antureita. Näille on omatkin graafiset ja helppokäyttöiset ohjelmointiympäristönsä, mutta Scratchin avulla robotit voi yhdistää sujuvasti aiemmin opittuun eikä tarvitse opetella uuden ohjelmointiympäristön jekkuja. Myös kaikenlaiset luovat ratkaisut (mm. oman peliohjaimen rakentaminen aiemmin kerholaisen koodaamaan Scratch-peliin) ovat mahdollisia.

Jotta Legot tottelisivat Scratchia, on koneelle asennettava ensin Scratch Link. Sen voi ladata Scratchin kotisivuilta. Ohjelma tarvitsee olla vain muistissa, jotta Boost, WeDo, Mindstorms tai Micro:bit toimisi.

Kun ohjelman on käynnistänyt, vasemmalta alhaalta löytyy nappi josta Scratchiin voi lisätä laajennuksia. Sieltä valitsemalla haluamansa laajennuksen saa rakennettua yhteyden legoihin.

Laajennuksen lataus luo vasemman reunan käskylistaan uuden kategorian, josta löytyy uusia palikoita ohjelmointiin. Bittikerhossa käytetään pääsääntöisesti Lego Boosteja. Boostiin liittyviä palikoita löytyy tällaisia:

Vasemmanpuoleiset ovat tarkoitettu moottorien säätöön. Alasvetovalikosta voi valita moottorit A, B, C tai D tai jonkun yhdistelmän näistä (saa yhdellä käskyllä säädettyä asioita useammalle moottorille. Moottorit A ja B ovat Boost-palikan sisäiset moottorit, C ja D toimivat luonnollisesti vain silloin jos ulkoinen moottori on kytketty niihin.

Boostiin kuuluu myös etäisyys/väritunnistin-palikka. Sillä ei ole väliä kumpaan porttiin se on liitetty. Jostain kumman syystä Scratch ei tue Boostin etäisyysanturia, vaan pelkästään väritunnistinta. No, kyllä silläkin kaikkea kivaa saa aikaiseksi, kuten viivanseuraaja-robotin (siitä lisää myöhemmissä artikkeleissa). Yksinkertaisin sovellus tuolle on pistää se vaikka robotin nokkaan ja asettaa jos-lauseeseen ”Näkeekö värin MIKÄ TAHANSA” moottorien sammutuksen, niin saa aikaiseksi törmäyksen eston.

Iso Boost-palikka sisältää myös asennontunnistimen, ja tähän on myös oma muuttuja-blokkinsa joka kertoo asennon.

Vaikka Legon omat ohjelmointiympäristöt sisältävät jonkun verran monipuolisemmin palikoiden ohjaustyökaluja, Scratchin sisältämillä käskyillä pääsee loistavasti liikkeelle.