Rakenna Scratchilla avaruusalus

Scratch nähdään tyypillisesti ohjelmointiympäristönä, jonka avulla voi saada ensikosketuksen ohjelmoinnin maailmaan, ja jonka avulla tehdään lähinnä super-yksinkertaisia ”Kissa kerää omppuja”-tyylisiä pelejä. Tähän tarkoitukseen Scratch itse asiassa onkin mitä mainioin.

Vaatimattoman näköinen blokki, jonka alasvetovalikosta löytyy tukuttain matemaattisia funktioita hyödynnettäväksi.

Kuitenkin Scratch taipuu monimutkaisempiinkin projekteihin, ja esimerkiksi sin, cos, tan sekä arcus-funktiot ovat Scratchissa käytettävissä.

Mikäli tiedät mihin noita funktioita tarvitaan, saatat innostua ja keksiä ideoita, minkä tyyppisissä projekteissa niitä voisi tarvita. Jos et tiedä mitä nuo ovat, niin älä huoli; en tiennyt minäkään alakouluikäisenä, ja silti sujuvasti käytin niitä ohjelmoinnissa. Siinä iässä tärkeintä ei ollut ymmärtää teoriaa vaan tietää, miten niitä voi hyödyntää.

Yksi mainio hyödyntämiskeino on tehdä peli jossa lennetään avaruusaluksella. Avaruuden painottomuudessa rakettimoottorit tuuppaavat alusta yhteen suuntaan ja vaikka moottorit ottaisi pois päältä, lento jatkuu samaan suuntaan kunnes moottorit pyrkivät tuuppaamaan johonkin toiseen suuntaan.

Alla oleva video näyttää alusta loppuun, kuinka luodaan avaruusalukselle ohjaus. Videon alla on myös koodi, jonka voit surutta hyödyntää omassa pelissäsi. 🙂

Tässä vielä videossa aikaansaatu koodi: