Luo legoluomuksestasi ihan oikea ohje!

Käsi pystyyn, kuinka monen haaveammattina on ollut joskus (tai ties vaikka edelleen) lego-mallien suunnittelija? Päivät pitkät voisi suunnitella legomalleja, jotka sitten pakataan muiden rakenneltavaksi.

(täällä näet ainakin yhden käden pystyssä.. 😉 )

Pienempänä kuvittelin, että Legon suunnittelutoimistolla on käytössään super-hyper-pro ohjelmat, joiden avulla luodaan legoista 3D-mallit ja sen pohjalta ohjeet. Sen vuoksi ainakin itselleni oli iso yllätys, että netistä löytyy useitakin todella laadukkaita ja ilmaisia ohjelmia, joiden avulla kuka tahansa pystyy rakentamaan lego-luomuksensa tietokoneen ruudulle ja luomaan siitä ohjeen muiden iloksi. Ja vielä siten että ohje näyttää aivan kuin Lego-paketista löytyviltä!

Tässä en lähde luettelemaan kaikkia ohjelmia ja vertailemaan niiden ominaisuuksia. Useimmat toimivat käyttöliittymältään samalla logiikalla, jolloin jos oppii käyttämään yhtä, oppii melko helposti muutkin.

Aivan ensimmäiseksi törmäsin Legon viralliseen työkaluun Lego Digital Designeriin. Ohjelma oli helppokäyttöinen, mutta lopulta petyin kahdessa suhteessa: 1) Lego ei enää kehitä ohjelmaa, joten palaluettelo on melko puutteellinen (esim. Lego Boostin komponentteja ei löydy ollenkaan); 2) ohjelman algoritmi step-by-step ohjeen luomiseen ei ole kovinkaan älykäs, eikä käyttäjällä ole oikein mahdollisuutta vaikuttaa askeliin.

Lego Digital Designer on kelpo softa, mutta kärsii siitä ettei sitä enää päivitetä.

Sen vuoksi jatkoin etsimistä, ja löysin ainakin itselleni parhaiten sopivan softan: Bricklink Studion. Käyttöliittymässä omat pienet totuttelunsa, mutta nopsaan ohjelmaan pääsi sisälle, jonka jälkeen vain mielikuvitus on rajana!

BrickLink Studion käyttöliittymä.

Legomallia rakennettaessa osat jaetaan Steppeihin, jonka perusteella generoituu ohje. Rakennelmaan kannattaakin luoda palat siinä järjestyksessä jossa haluat ne kasattavaksi ja saman tien jakaa Steppeihin, tämän työn tekeminen jälkikäteen on aika turhauttavaa.

Palojen asettelu kohdalleen on nopeaa ja helppoa, mutta koko suunnittelun vaivalloisin vaihe on löytää oikea palanen tuhansien joukosta. Jonkun oudon muotoisen pikku kilkkeen nimen arvaaminen englanniksi kun ei ole aina ihan yksinkertaista. Tulen tässä lähitulevaisuudessa luomaan jutun jossa listaan tyypillisimpiä tekniikalegoja ja niiden nimiä Studiossa, kaikkien teidän kanssa-suunnittelijoiden helpotukseksi ja ihan itsellenikin muistilapuksi.

Ohjeen suunnitteluvaihe on palkitsevaa.

Kun malli on valmis, päästään suunnittelemaan ohjetta. Tähän on ohjelmassa oma näkymänsä, jossa pääsee vaikuttamaan monipuolisesti ohjeen ulkoasuun. Kun ohje on kunnossa, voi ohjeesta luoda PDF:n.

Lataa tästä PDF-muodossa noissa screenshoteissa näkyvä yksinkertainen tarttumakoura.

Hiukankaan monimutkaisempaa legomallia suunnitellessa törmää muuten hyvin nopeasti siihen, että mallia ei ole mahdollista tehdä pelkästään yhtenä sarjana toisiinsa liitettäviä paloja, vaan välillä on kasattava jokin erillinen rakennelma (ns. ”Sub-model”), joka sitten yhdistetään suurempaan kokonaisuuteen. BrickLink Studio tukee hienosti tätäkin tarvetta, kuten tuossa yllä olevasta ohjeestakin näkee (stepit 14-17 kasaavat lukitusosaa, joka liitetään tarttumakouraan stepissä 18).

Kuitenkin tämä johtaa väistämättä pohtimaan jälleen kerran sitä, miten maailman asiat ovat syntyneet. Voiko kaikki olla pelkästään tarpeeksi pitkä sarja peräkkäisiä sattumia, joista elinkelpoisimmat jatkavat voittokulkuaan?

Vastaus on ei, ja lego-suunnittelija ymmärtää tämän joutuessaan tekemään Sub-modelin; aletaan rakentamaan juttua, joka voi olla hyvinkin monesta palasta koostunut mutta joka yksinään on täysin hyödytön. Vasta valmiiksi tehtynä ja liitettynä kokonaisuuteen sillä on jokin tarkoitus. Sattuma ei pysty suunnittelemaan pitkäjänteisesti jotain ”sub-modelia” jota suurempi kokonaisuus tarvitsee.

Legot evankelioivat Jumalan suunnitelman puolesta!